Olka
Kaźmierczak
27/10/13

Q&A Łukasz Majewski: komunikacyjnie w branży mody jest jeszcze wiele do zrobienia

Jako opiekun merytoryczny „Nowego Public Relations” współdecyduje o kształcie i programie studiów. Z Łukaszem Majewskim rozmawiamy o nauczaniu PR-u w Polsce.

Ponad 50 proc. wszystkich zajęć stanowi blok warsztatowy – na czym on polega?

Słuchacze tego kierunku od początku roku akademickiego pracują jako agencja PR-owa. Otrzymują od klienta konkretne zapytanie ofertowe – brief, by na koniec roku akademickiego – w trybie przetargu – przedstawić swoją autorską propozycje działań PR. Komisja egzaminacyjna, w skład której wchodzi przedstawiciel klienta, jak domniemana komisja przetargowa wybiera najlepszą ofertę i szczegółowo uzasadnia swój wybór tak pozytywny, jak i negatywny. To ogromny wyróżnik tych studiów, gdyż studenci pracując dla istniejącej firmy mogą przejść przez cały proces tworzenia i przygotowania kampanii PR – od narzędzi analitycznych, przez stworzenie strategii, taktyki, budżetowanie, aż po prezentację przed klientem.

Tegorocznym klientem wirtualnej agencji PR będzie krakowski concept store IDEA FIX. Skąd ten wybór?

Szukałem klienta, który będzie chciał zaangażować się w cały proces, po zakończeniu projektu wykorzysta przygotowane przez słuchaczy pomysły i co najważniejsze – będzie dla studentów wyzwaniem. Mając na uwadze powyższe skontaktowałem się z Anną Marią Kwiatek, twórczynią marki IDEA FIX, czyli concept store'u na krakowskim Kazimierzu, a przede wszystkim współpracującego z polskimi markami ośrodka realizującego szereg projektów i wydarzeń artystycznych, rozrywkowych i biznesowych. Flagowym projektem marki jest festiwal IDEA FIX FEST, a także IDEA PX FEST, TOUR de FIX „PeletonDniaWolności", cyklicznie organizowane pokazy mody, czy wernisaże promujące twórców i artystów skupionych wokół IDEA FIX. Działalność IDEA FIX nie miałaby również sensu bez funkcji edukacyjnej. Polska jest młodym rynkiem nieświadomym swoich zasobów i warunków ekonomicznych. IDEA FIX organizuje więc konferencje, warsztaty związane z kreatywnym biznesem, m.in. była współorganizatorem konferencji Przemysły Kreatywne prowadzonej przez małopolski Urząd Marszałkowski, a Anna Kwiatek prowadzi wykłady i zajęcia m.in. w Krakowskich Szkołach Artystycznych. IDEA FIX chce pokazać, że Polska jest krajem ludzi kreatywnych, którzy potrafią tworzyć i produkty i sztukę i wydarzenia na poziomie światowym. Wszystko w myśl hasła „Only Polish designers”. I to będzie właśnie zadaniem tegorocznej grupy na studiach podyplomowych „Nowy Public Relations”.

Coraz więcej placówek dydaktycznych w Polsce ma w swojej ofercie projektowanie ubioru, dziennikarstwo mody i stylu, prężnie rozwija się MSKPU, VIAMODA, pod koniec października w FOX Life rusza projekt „Projektanci na start”. Jak sądzisz, czy moda staje się modna?

Może nie moda staje się modna, bo jest to pojęcie bardzo subiektywne. Dziś każdy chce mieć własny styl, manifestować poglądy, nastroje, siebie. Strój to przecież komunikat, który wysyłamy. Jeszcze w latach 70. ubiegłego wieku japoński projektant Kenzo, przewidywał, że „w przyszłości, chcąc być modnym, każdy będzie się ubierał, jak chce”. I dużo w tym prawdy. A więc niełatwo znać się na modzie, a nawet będąc absolutnym modowym ignorantem może się zdarzyć, że czasem jej podlegamy. Dlatego obecnie wiele osób chce projektować. Na platformie zakupowej Showroom doliczyć się można ponad 360 polskich projektantów. Jak grzyby po deszczu powstają też kolejne blogi, choć środowisko modowe jest bardzo zróżnicowane. Bardzo dużo osób fascynuje się modą nie wiedząc tak naprawdę, czym ona jest. I jest bardzo mało osób merytorycznie przygotowanych.

Czym wyróżnia się według Ciebie (na tle pozostałych gałęzi PR), public relations w modzie?

Zakres działań oraz narzędzia używane w fashion PR nie różnią się zasadniczo od tych stosowanych PR. Tak samo, jak w przypadku każdej innej branży, niezbędną okazuje się tu doskonała znajomość rynku i jego specyfiki, a także sprawne poruszanie się w środowisku ekspertów. Do głównych zadań modowego PR-owca należy budowanie relacji z mediami, organizowanie pokazów mody i eventów promocyjnych, udział w targach, gifting, press release’y, press packi etc. W tekście otwierającym Twój blog wspominasz o storytellingu (marketingu narracyjnym) i w moim odczuciu to narzędzie, które z powodzeniem można wykorzystywać w PR modowym. Dlaczego storytelling? Przypomnij sobie jakąś historię usłyszaną tydzień, miesiąc temu, a może w dzieciństwie… A teraz proszę spróbujcie przypomnieć sobie dane statystyczne z obejrzanej ostatnio prezentacji, przeczytanego artykułu... Podczas konferencji, na której byłem w miniony czwartek, Jonathan Gottschall, wykładowca literatury i autor książki „The Storytelling Animal” przytaczał przykłady eksperymentów, podczas których nienasycony informacyjnie mózg narzuca swoje wzory i znaczenia, dostrzega porządek w strumieniach przypadkowych informacji i chce zamienić je właśnie w historie. Klasycznym przykładem prosta animacja z 1944 roku wymyślona przez Heidera i Simmela. Komunikacyjnie w branży mody jest jednak wiele do zrobienia. Szczególnie w przypadku młodych, kreatywnych, polskich projektantów. Mimo, że co piąty Polak czyta magazyny modowe, to przeciętny czytelnik takiej prasy szuka w niej lekkich i przyjemnych treści (np. w jakiej kreacji dana gwiazda pojawiła się ostatnio na premierze filmowej), traktując modę jako rozrywkę, coś na co się patrzy – niekoniecznie kupuje. Potencjalni klienci to ludzie, którzy chodzą do centrów handlowych i chcą kupić tanio, a to w przypadku autorskiej mody nie zawsze jest możliwe. Modzie będącej przejawem kultury, dziś częściej przyświeca już tylko ta masowa.

Jak oceniasz komunikację polskich marek mody? Czy są takie, które szczególnie zwracają Twoją uwagę?

Z najnowszego badania przeprowadzonego przez SW Research dotyczącego modowych inspiracji polskich internautów wynika, że marki modowe cieszące się ich największym zainteresowaniem to H&M, ZARA oraz Reserved. Uważam, że warto szukać inspiracji zarówno na naszym podwórku, jak i zagranicą. Podglądać, oceniać, wybierać, implementować. Ale z głową. Odpowiedzieć sobie na szereg pytań: czy chcesz i potrafisz zaistnieć w social media, jakie kanały wybierzesz (Facebook a może Pinterest), czy możesz liczyć na kooperacje ze znanym projektantem (np. Gosia Baczyńska dla Reserved) lub ze znanym celebrytą (np. Anja Rubik dla Apart) lub blogerem (np. Maffashion dla Gatta), czy masz odważne pomysły i umiesz je zrealizować (Rihanna i Justin Bieber w t-shircie Local Heroes).

Moja strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz funkcjonalnych. Możesz zaakceptować pliki cookies albo możesz je wyłączyć w swojej przeglądarce. Dalsze korzystanie z mojej strony internetowej bez zmiany odpowiednich ustawień w Twojej przeglądarce oznacza zgodę na przetwarzanie danych. W przypadku akceptacji plików cookies, staję się administratorem Twoich danych osobowych. Informacje o Twoich prawach, moich danych kontaktowych, podstawie prawnej przetwarzania, odbiorcach Twoich danych, okresie przechowywania oraz dobrowolności podania danych i konsekwencjach ich niepodania znajdują się tutaj.